Over ons

Beste bezoeker van deze website, beste mede-buurtbewoner,

Vrijparkerensonsbeek is opgericht nadat wij op 7 juni j.l.  een presentatie hebben gezien van het parkeerplan. Kennelijk denkt de gemeente dat wij als bewoners staan te springen om te betalen voor parkeren. Wij als bewoners of in elk geval een flink deel ervan delen die mening niet. Wij zijn tegen betaald parkeren omdat we ervan overtuigd zijn dat dit parkeerplan van de gemeente niets oplost maar wel ergernis veroorzaakt en ons als buurtbewoners op kosten jaagt. Wij moeten ‘s avonds ook wel eens een stuk(je) lopen als we onze auto hebben geparkeerd. Wij vinden dat geen probleem. Het plan van de gemeente gaat dat ook niet veranderen (pas over 10 jaar zou het misschien wat op kunnen lossen volgens de gemeente zelf). Maar in het parkeerplan mogen wij onze auto niet meer op iedere vrije parkeerplek in onze wijk parkeren maar wij moeten daarentegen wél voor deze verslechtering gaan betalen. Bovendien kan onze familie en kunnen onze vrienden nu ook gaan betalen voor als zij ons willen bezoeken; zeker een spontaan bezoekje is er dan eigenlijk niet meer bij. Tijd wordt nu een ding. Het is letterlijk een extra gemeentelijke belasting namelijk: parkeerbelasting.

Gelukkig heeft de gemeente besloten een enquête over dit plan te houden. De gemeente zal de uitslag van de enquête volgen zodat we dit onzalige plan kunnen tegenhouden. Dus ga stemmen! U kunt het tij nog keren! Dit is uw kans!

Jomar Post, Suzanne Oude Essink Nijhuis, Sam van Haren en Dylan Ravelli, Yvonne Gerlach, Rudie ten Harkel, Marco Verkerk, Huub Niesink , Githa Elsenberg, Miranda Fischer, Jochem Kramer, Guy van den Nieuwenhuijsen, Marcel Reussink en Willem Eimers.

P.S.

Wij hebben naar eer en geweten en zo zorgvuldig als mogelijk de informatie op deze website geplaatst. Mochten wij feitelijke informatie geven waarvan u vindt dat deze niet meer actueel is aarzel dan niet om ons dat te melden. Wij zullen deze vervolgens zo spoedig mogelijk beoordelen, aanpassen en u daarover ook persoonlijk informeren. U kunt dan mailen naar:

redactie@vrijparkerensonsbeek.nl

10 comments

  1. Ik vind het prima dat er mensen niet eens zijn met het voorgestelde beleid, en dat deze mensen in actie komen. Dat is jullie goed recht. Echter, alle punten die jullie aandragen zijn wel heel erg vanuit 1 standpunt belicht of kloppen gewoon niet. Ik woon zelf in de St Peterlaan, en ik wil jullie eens uitnodigen om in het weekend of na 5 uur ergens in de buurt te proberen parkeren. Auto’s die dubbel staan geparkeerd, wijkvreemden die niet willen betalen voor parkeerplekken, evenementen in Sonsbeek park, etc. Ik snap dat de situatie anders is voor delen van onze wijk, maar ik vraag toch om vanuit een breder perspectief te kijken naar alles wat er is voorgesteld. Het probleem is niet dat mensen niet voor de deur kunnen parkeren, het probleem is dat de beperkte plekken opgeslokt wordt door wijkvreemden mensen. Ik hoef niet voor de deur te parkeren. Als ik dat had gewild, had ik wel in een buitenwijk gaan wonen. Echter, als er geen verandering gaat komen in het parkeergedrag, wordt het helemaal een bottle neck en kun je je huis helemaal niet meer verkopen. Dus, kijk eens verder dan je eigen neus lang is! En zorg dat de argumenten ook kloppen!

    1. Beste Ronald,

      Fijn dat je reageert op onze site. Wij maken aan alle kanten op de site duidelijk dat wij tegen betaald parkeren zijn. Wij zijn niet tegen oplossingen dat juichen we juist toe. We hebben ook verschillende oplossingen aangedragen maar daar wordt niks mee gedaan. We hebben zelfs een artikel waarin de correspondentie met de gemeente is in te zien. Wij denken dat er meer en betere oplossingen zijn dan enkel betaald parkeren.Bovendien betekend de invoering van betaald parkeren niet dat mensen er dan niet parkeren. Kijk maar naar Amsterdam, ondanks dat daar dit systeem is ingevoerd moet je daar s’avonds nog steeds opzoek naar een plekje.
      Je vertelde dat onze argumenten niet kloppen. Kan je wat specifieker zijn? Welke argumenten precies?

    2. Wat lost het op als het betaald parkeren wordt?
      Want wat er staat klopt. Mensen parkeren buiten de stad in ‘jullie’ wijk en lopen een stukje naar de stad toe zodat ze niks hoeven te betalen. Ik doe het 3/4x in de week omdat ik in de stad werk en wij geen parkeervergunning hebben.

      1. Hoi Maroua,

        Allereerst dank voor jouw reactie. Dat er overdag mensen die in de stad werken aan de rand van onze wijk parkeren is eigenlijk nauwelijks een echt probleem te noemen. Overdag is onze wijk bijna voor de helft leeg qua geparkeerde auto’s. Het probleem ontstaat op sommige plekken in de wijk juist ‘s avonds als wijkbewoners vanaf een uurtje of half zeven massaal van hun werk weer thuis komen. Of nog wat later als ze zijn wezen sporten bijvoorbeeld. Maar dan ben jij allang weer weg met jouw auto.

    3. Beste Ronald,

      In aanvulling op wat de redactie schreef. De onderzoeken die door de gemeente zijn gedaan en vorig jaar november in de Witte Villa zijn gepresenteerd (ze staan ook op de Sintmartensonsbeek website), laten juist zijn dat in onze wijk er in de avonduren nauwelijks wijkvreemd wordt geparkeerd.
      Wij, bewoners, zijn degenen die er in hoofdzaak parkeren. Je woont in de St. Peterlaan, daar en in andere delen van Graaf Otto zijn veel woningen gesplitst in boven- en benedenwoningen. Gemiddeld genomen zijn er per woonunit (een boven + benedenwoning) 3 auto’s. Voor de deur is plek voor ongeveer 1,5 auto. Dit maakt dat er schaarste is. Niet alleen in jouw straat, maar in de hele wijk.
      Met dit parkeerplan komen er geen parkeerplekken bij in de wijk, dus het probleem wat je nu ervaart, blijft bestaan.
      Het punt rondom ‘dubbel / stoep parkeren’ hebben we ook bekeken. De gemeente kan ook in de huidige situatie handhaven. Ze heeft een wettelijk taak op adequaat toezicht en een beginselplicht tot handhaven. Ze maakt echter andere keuzes. Als de gemeente het werkelijk zo belangrijk vindt en echt naar onze behoeften zou luisteren, dan gaat ze ook in de huidige situatie over tot handhaven. De gemeente draait het om en zegt “ga eerst maar extra betalen voor dat wij wat doen”. Dat is de omgekeerde wereld.
      Dit zijn 2 belangrijke redenen waarom wij tegen zijn.
      Ik hoop je hiermee te laten zien dat we dit plan op verschillende manieren hebben bekeken. Als je meer info wilt of een gesprek, dit kan altijd, van harte welkom.

      vriendelijke groeten,
      Marcel Ruessink

  2. Als ik kijk naar de opties die we kunnen kiezen in de enquête staat er eigenlijk geen optie ‘niets veranderen’ bij. Bij optie 1 hebben ze toegevoegd dat er wel ‘fysieke maatregelen’ zoals bloembakken en paaltjes worden geplaatst. Hierdoor zorgen ze er eigenlijk voor dat de zelfgecreerde plekken door tekort aan plekken weggehaald worden en er dus nog minder plekken ontstaan.
    Er is dus eigenlijk geen mogelijkheid om te stemmen op écht niets veranderen.

  3. Minder auto’s is beter voor de leefbaarheid (kindvriendelijkheid) van de wijk. Een ieder kan zien dat de dubbel geparkeerde auto’s en geparkeerde auto’s op hoeken van de straten leiden tot slechte overzichten en gevaarlijke situaties voor een ieder. Wie dan perse 1 of 2 auto’s op de te drukke openbare ruimte wil stallen mag ook een behoorlijke vergoeding / parkeerbelasting voldoen. Een jaarlijks bedrag van ca. 1 euro per auto per dag is niet meer dan redelijk. De waarde van de woningen zal hierdoor ook alleen toenemen. Wie niet uit de wijk weg wil (en wie wel weg wil -doei..) maakt het daarnaast niets uit. De waarde van de woning zal immers alleen toenemen.
    De parkeerkosten zullen bijdragen aan een betere leefbaarheid van de wijk en een beter milieu. Wat dat betreft is een bijdrage van 140 euro per maand een beter idee.

    1. Beste Marcus, goedemiddag,

      Allereerst dank voor jouw reactie. Dit parkeerplan zorgt niet voor meer parkeerplekken in onze wijk, niet voor minder auto’s in onze wijk en zeker niet voor de kinderen in onze wijk van nú. Men heeft een uitsterfconstructie bedacht waarbij op z’n vroegst pas over 10 jaar de eerste resultaten zichtbaar zóuden zijn.

      Dubbel geparkeerde auto’s en auto’s op de stoep leiden inderdaad tot ergernis en tot onveiligheid en ook wat ons betreft wordt dit parkeerhufterige gedrag fors aangepakt. En voor de overtreders moet dan ook lik-op-stuk beleid gelden met een flinke parkeerbon onder de voorruit. Een lik-op-stuk beleid is ook volgens de VNG namelijk een van de meest effectieve middelen om parkeeroverlast aan te pakken en te voorkomen. Overigens zijn die parkeerhufters bijna altijd mede-bewoners gezien de tijdstippen en de plekken in onze wijk waarop dit plaatsvindt. Wellicht elkaar hier als buurtbewoners onderling meer op aanspreken? Wat ons betreft zéker!

      Maar hier verzaakt hoe dan ook de gemeente door niet te handhaven en adequaat toezicht te houden terwijl zij daar allereerst wettelijk toe verplicht is maar voor ons nog veel belangrijker, de morele plicht heeft als betrouwbare overheid die er stáát voor haar burgers. De gemeente geeft echter aan dat zij pas echt adequaat kan handhaven als wij daarvoor extra gaan betalen middels een parkeervergunning. En als wij tegen dit parkeerplan stemmen dat de gemeente dit dan pas kan gaan doen ten koste van voorzieningen in onze wijk. Dat voelt niet aan als behoorlijk bestuur maar wel als chantage.

      Naast handhaving om parkeeroverlast aan te pakken zijn er daarnaast nog andere mogelijkheden om parkeeroverlast zoals fout-parkeren te voorkomen. Ook zijn er andere mogelijkheden om de parkeerdruk in onze wijk te verminderen.

      Op onze website hebben we hier enkele denkrichtingen aangegeven en hebben ook alternatieven aangereikt aan de gemeente.

      Een bijdrage van 140 euro per maand vinden wij geen reëel alternatief. Dat maakt dat optimale mobiliteit, hetgeen een auto toch vaak als voordeel met zich meeneemt, alleen nog weggelegd zal zijn voor ‘de elite’. Wij hebben een zeer gemêleerde wijk, in allerlei opzichten dus ook qua inkomensposities…en dat gemêleerde maakt onze wijk juist zo’n fijne en kleurrijke wijk om in te wonen. Wat ons betreft gaan we geen inkomenspolitiek voeren middels parkeervergunningen.

      Op onze website nodigen wij mede-wijkbewoners uit om nog verder met ons mee te denken bij het uitwerken van alternatieven. Alternatieven waarmee we nu eens als volwaardig partner met de gemeente aan tafel kunnen gaan zitten. We zien dat je sowieso al meedenkt in alternatieve oplossingen dus Marcus, haak graag aan!

  4. Ik zou het erg waarderen als ze het probleem daar waar het zich bevind oplossen: in de stad. Mensen vinden het dáar te duur en komen hierom bij ons parkeren. Maak het dáár gratis of héél goedkoop, dan is een deel van het probleem opgelost. Nu verplaatst het probleem en zijn de buurtbewoners en ondernemers (zowel met optie 1 als 2) de dupe.
    Tegenwoordig rij ik soms 20 min. rondjes voor een parkeerplek. Vooral op donderdagavond en in het weekend. Erg vervelend. Wekelijks vragen toeristen aan mij waar ze gratis kunnen parkeren.
    In andere wijken verder van de stad, zijn er te weinig parkeerplekken. Oneerlijk om daar ‘s avonds te controleren op foutparkeren.
    Zowel optie 1 als 2 vd enquette vind ik geen oplossing. Ik hoop dat er een optie 3 komt: het probleem oplossen daar waar het zich bevind.
    En ik zou natuurlijk graag een parkeer plek voor mn deur willen 😛

    1. Beste Linda, dank voor je bericht. Wij zijn het helemaal met je eens; invoeren van betaald parkeren in onze wijk is symptoombestrijding. Het probleem dat mensen parkeren in de binnenstad te duur vinden, moet daar opgelost worden. En niet in onze wijk.
      Een derde optie komt er echter niet in de enquête van de Gemeente. Het is “ja” of “nee” tegen betaald parkeren. Wij zijn hier als Nee-front tegen (omdat het volgens ons niets gaat oplossen), maar wij zijn absoluut voor maatregelen die wel gaan helpen! 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *